"Ilmu bermula bukan ketika kelas dimulakan atau ketika helaian buku mula diselak tetapi saat rasa hati ingin untuk mempelajarinya." - Haliza Othman -

Kenali Murid



Kenali Murid Kita.....
 
AE Tanseley dan R. Culliford

“ Kanak-kanak pemulihan adalah kanak-kanak yang mempunyai intelek dan kecerdasan yang rendah juga kurang berkebolehan menerima pendidikan biasa.”



M. F . Clough


“ Kanak-kanak pemulihan ialah kanak-kanak yang kurang daya taakul, kurang berkemampuan membuat sesuatu keputusan atau kesimpulan dan kurang memahami tentang perkara yang agak abstrak.”


 
Sharifah Rahman Ali



“ Kanak-kanak yang gagal menerima pelajaran dan mereka ini berkemampuan mempunyai kecerdasan yang tinggi, yang sederhana dan di bawah paras sederhana. Kita tidak masukkan kategori kanak-kanak yang lemah (mentally retarded).”
  

Ciri-Ciri  Kanak-Kanak  Pemulihan


Antara  ciri-ciri  kanak-kanak  pemulihan  ialah;

1. Emosi  dan  Tingkahlaku
·         Perasaan  risau  dan  rendah  diri.
·         Perasaan  sedih,  hiba  atau  duka.
·         Perasaan  cepat  bosan  atau  jemu  terhadap  pelajaran.
·         Perasaan  takut  akan  perkara-perkara  baru.
·         Degil,  tidak  patuh  pada  peraturan-peraturan  dan  suka  melawan.
·         Suka  marah.
·         Pasif.
·         Malas


2. Sosial

·         Gelisah  dan  selalu  bergerak  di  dalam  darjah  serta  mengganggu kawan-kawan.
·         Murid-murid  lain  benci  kepadanya.
·         Gemar  menghisap  atau  menggigit  jari/kuku.
·         Selalu  tidak  hadir  ke  sekolah  dengan  berbagai-bagai  alasan.
·         Bohong  dan  kadang-kadang  mencuri.
·         Menangis - enggan  masuk  darjah.


3. Kesihatan

·         Lemah  tubuh  badan  serta  kurang  zat  makanan.
·         Pertumbuhan  tubuh  badan  tidak  seimbang (gemuk/kurus).
·         Tumpuan  perhatian  terhad (masalah  penglihatan).
·         Lemah  gerak  motor-kasar  dan  halus.
·         Kesihatan  terganggu  seperti  selalu  sakit,  sakit  terlalu  lama  dan teruk.


4. Kesediaan  Belajar

·         Belum  bersedia  untuk  belajar.
·         Perbendaharaan  kata  kurang.
·         Lemah  pemahaman.
·         Kurang  percaya  terhadap  diri  sendiri.
·         Kurang  matang


5. Pengamatan

·         Tidak  boleh  kenal  perbezaan  bentuk,  saiz,  warna  dan  turutan.
·         Lemah  pendengaran  bunyi.
·         Keliru  terhadap  konsep  ruang  dan  mencari  arah.
·         Lambat  mengkelaskan  benda.
·         Kesukaran  mengaitkan  pelajaran  yang  lama  dengan  yang  baru.
·         Tidak  dapat  menyelesaikan  masalah.
·         Sukar  membuat  kenyataan  am.
·         Sukar  ambil  bahagian  dalam  permainan  dan  tidak  faham undang-undang.
·         Tidak  kreatif.
·         Lemah  pergerakan  dan  perbuatan.
·         Lemah  daya  pemikiran/ingatan.
·         Tidak  boleh  mengingat  kembali.


Mengenal pasti  Murid


1.      Melalui  perbincangan  dengan  guru  kelas  atau  guru mata  pelajaran.
2.      Rekod-rekod  prestasi
3.      Rekod  kesihatan
4.      Kerja-kerja  harian  murid
5.      Laporan  Adab  Belajar ( LAB )
6.      Melalui  pemerhatian
7.      Punca-punca  lain  yang  diperolehi