Kenali Murid Kita.....
“ Kanak-kanak pemulihan adalah kanak-kanak yang mempunyai
intelek dan kecerdasan yang rendah juga kurang berkebolehan menerima pendidikan
biasa.”
M. F . Clough
“ Kanak-kanak pemulihan ialah kanak-kanak yang kurang daya
taakul, kurang berkemampuan membuat sesuatu keputusan atau kesimpulan dan
kurang memahami tentang perkara yang agak abstrak.”
Sharifah Rahman
Ali
“ Kanak-kanak yang gagal menerima pelajaran dan mereka
ini berkemampuan mempunyai kecerdasan yang tinggi, yang sederhana dan di bawah
paras sederhana. Kita tidak masukkan kategori kanak-kanak yang lemah (mentally
retarded).”
Ciri-Ciri Kanak-Kanak Pemulihan
Antara ciri-ciri kanak-kanak pemulihan ialah;
1. Emosi dan Tingkahlaku
·
Perasaan risau dan rendah diri.
·
Perasaan sedih, hiba
atau duka.
·
Perasaan cepat bosan
atau jemu terhadap pelajaran.
·
Perasaan takut akan
perkara-perkara baru.
·
Degil, tidak patuh pada
peraturan-peraturan dan suka melawan.
·
Suka marah.
·
Pasif.
·
Malas
2. Sosial
·
Gelisah dan
selalu bergerak di dalam darjah serta
mengganggu kawan-kawan.
·
Murid-murid lain benci kepadanya.
·
Gemar menghisap atau menggigit jari/kuku.
·
Selalu
tidak hadir ke sekolah dengan
berbagai-bagai alasan.
·
Bohong
dan kadang-kadang mencuri.
·
Menangis - enggan masuk darjah.
3. Kesihatan
·
Lemah
tubuh badan serta kurang zat makanan.
·
Pertumbuhan
tubuh badan tidak seimbang (gemuk/kurus).
·
Tumpuan
perhatian terhad (masalah penglihatan).
·
Lemah
gerak motor-kasar dan halus.
·
Kesihatan
terganggu seperti selalu sakit, sakit terlalu
lama dan teruk.
4. Kesediaan Belajar
·
Belum bersedia
untuk belajar.
·
Perbendaharaan kata kurang.
·
Lemah pemahaman.
·
Kurang
percaya terhadap diri sendiri.
·
Kurang matang
5. Pengamatan
·
Tidak boleh kenal
perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
·
Lemah pendengaran bunyi.
·
Keliru terhadap konsep
ruang dan mencari arah.
·
Lambat mengkelaskan benda.
·
Kesukaran
mengaitkan pelajaran yang lama dengan yang
baru.
·
Tidak dapat menyelesaikan
masalah.
·
Sukar membuat kenyataan am.
·
Sukar
ambil bahagian dalam permainan dan tidak
faham undang-undang.
·
Tidak kreatif.
·
Lemah pergerakan dan
perbuatan.
·
Lemah daya pemikiran/ingatan.
·
Tidak boleh mengingat kembali.
Mengenal pasti Murid
1.
Melalui perbincangan
dengan guru kelas atau guru mata pelajaran.
2. Rekod-rekod
prestasi
3. Rekod
kesihatan
4. Kerja-kerja
harian murid
5. Laporan
Adab Belajar ( LAB )
6. Melalui
pemerhatian
7. Punca-punca
lain yang diperolehi